Kiinnostus teatteria kohtaan kulkee säännöllisissä sykleissä

Lappeenrannan kaupunginteatteri on mainittu päättyneellä viikolla paikallisen sanomalehti Etelä-Saimaan artikkeleissa lähes joka päivä, mikä on melkoisen harvinaista. Toki lehden kuuluisalle Estarit-tekstiviestipalstalle joku karjaisee säännöllisesti äärimielipiteen teatterin puolesta tai vastaan, mutta se on niin normaalia, että siltä voi sulkea silmänsä.

Teatteri ja liikkeet

Ahkera uutisointi sattui mukavaan paikkaan myös siksi, että parhaillaan eletään myös vuosittaista teatterin nousukautta. Tämä selviää Google Trends -palvelusta, joka esittelee tehtyjen verkkohakujen määrän kuukausittain. Hakutermi ”teatteri” noudattelee hyvin samanlaista kaavaa vuodesta toiseen: huippu saavutetaan loka-marraskuussa, jonka jälkeen jouluvapaiden pienestä notkahduksesta edetään helmikuulle. Siellä saavutetaan kevätkauden huippu, kun merkittävät ensi-illat tulevat. Tämän jälkeen lasketellaan kohtuullisen jyrkästi kohti kesäkuuta, josta alkaa jälleen uusi nousu. Kesäteattereiden huippu koetaan hakujen perusteella ehdottomasti heinäkuussa, mutta muuten elo on koko lailla hiljaista.

Lähde: Google Trends
Hakutermit ”teatteri” (sinisellä) ja ”kesäteatteri” (punaisella) vuorottelevat Googlen hakuaktiivisuustilastoissa kovin tasaisesti. Nyt eletään teatterin vuotuista nousua; viime kesä oli vahva kesäteatterikesä.

Maanantain delfiiniuutispäivän jälkeisenä tiistaina Etelä-Saimaan kulttuurisivuilla kerrottiin lehden ja kaupunginteatterin järjestämästä valokuvauskilpailusta, joka liittyy syksyn ensimmäiseen ensi-iltaan Kuin ensimmäistä päivää. Esityksestä mainittakoon tähän väliin sen verran, että teatteriklubilla esillä olleesta lavastuksesta tulee mieleen kylmiö, mutta muuten alan pikkuhiljaa lämmetä tulossa olevalle esitykselle.

Keskiviikkona uutisoitiin viikonloppuisen Lappeenrannan balettigaalan katsojamääristä, joita verrattiin seuraavan päivän Tampereella esitettyyn versioon. Uutisessa esitettyjen lukujen perusteella täyttöaste Tampereella oli 58 prosenttia ja Lappeenrannassa keskimäärin 89 prosenttia.  Asiaankuuluvan pikkuruisena vasemman yläkulman juttuna mainittiin myös teatterin kuvanneen musiikkivideo-traileria lokakuussa ensi-iltansa saavalle musiikkipläjäykselle Halua mut hiukan.

Torstaina kulttuuriaukeaman täytti lähes kokonaan kaupunginteatterin neljän uuden näyttelijäkiinnityksen varsin positiiviset esittelyt, mutta lehti muisti kuitenkin mainita laitoksen jäävän tänä vuonna kohtuuttoman korkeasta tulostavoitteestaan arviolta 300 000 euroa. Kahdeksannella sivulla Etelä-Saimaa yritti ottaa itselleen kunniaa teatterin mahdollisen rakennusvirheen huomaamisesta, mutta skandaalilta lähti pohja, kun pyörönäyttämöä kannatteleva lattia ei ollutkaan sortumisvaarassa.

Kuva: Arkkitehtuurin Finlandian lehdistötiedote
Lappeenrannan kaupunginteatterin suuri näyttämö kuvattuna näyttämötornista katsomoon päin. Näyttelijä seisoo pyörönäyttämön laidalla, joka ei ollutkaan sortumisvaarassa.

Perjantain lehden yksi pääuutisista oli Lappeenrannan kaupunginteatterin pääseminen ehdolle arkkitehtuurin Finlandia -kilpailussa, mikä on kieltämättä kova saavutus. Kauppakeskus Ison-Kristiinan ylimpään kerrokseen rakennetun paketin sisätilat ovatkin melkoisen komeat sekä kuulemma käytännölliset. (Ja foliokuorrutettuun yleisölämpiöönkin tottuu ajan myötä.) Käytännön syistä kyllä hämmästelen arkkitehdin neronleimausta tehdä julkisen tilan lattiasta valkoinen. Itse kilpailussa varteenotettava kilpailija on Helsingin Hernesaareen täksi kesäksi noussut Löyly, jonka puinen julkisivu on vaikuttava möhkäle, kun taas Lappeenrannan teatteri näyttää ulkoapäin lähinnä harmaalta peltikuutiolta. Löylyn sisällöstä kokemukseni ei puhu.

Lauantaina Etelä-Saimaa esitteli teatterin kevätkauden kolme ensi-iltaa, mikä on hieman hämmentävää, sillä käsittääkseni teatteri itse ei vielä tiedota asiasta julkisesti missään. Mukavasti varman päälle pelaava ohjelmisto sisältää uutisen mukaan Hella Wuolijoen näytelmän Niskavuoren nuori emäntä sekä kotimaisen kantaesityksen, Helena Anttosen kirjoittama Terijoella. Suomen 100-vuotisella itsenäisyydellä selitetyn kotimaisuussäännön vahvistaa tietysti poikkeus Keisarin uudet vaatteet, joka pohjautuu tanskalaisen H.C. Andersenin satuun. Pienenä myönnytyksenä voidaan kertoa, että Lappeenrannassa nähtävästä koko perheen näytelmän sovituksesta on vastuussa suomalainen Mikko Roiha.

Lähde: Google Trends
Vahva piikki hakutermin ”Lappeenrannan kaupunginteari” käyttämisessä valtakunnallisesti. Tosin syyskuu on vasta alussa, joten suhdeluku voi vielä pienentyä.

Tällaisesta sangen positiivisesta medianäkyvyydestä Lappeenrannan kaupunginteatterin onkin nyt syytä ottaa kaikki irti, sillä valtakunnallisesti se on singahtanut Googlen hakumäärissä korkeammalle kuin vuosiin. Etelä-Saimaan verkkokeskustelussa kovin ääni vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan tyytymättömillä asiantuntijoilla, joiden mielestä tällä hetkellä suurimmat Lappeenrannan kaupungin taloudelliset mokat tuntuvat olevan tappiollisen lentokentän ostaminen, ylikalliin teatterin pykääminen sekä Ikealle varatun tontin kehittäminen 10 miljoonalla eurolla. Tosin nyt kun Ikea viimein ostaa tonttinsa ja kaupunki saa omansa pois, saattaa paine vihdoin alkaa purkautua.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s